Høringssvar

Vej gennem Bygholm Ådal / Kørup Enge

Da Horsens Kommune solgte en industrigrund i Erhvervspark Vega til transportvirksomheden DSV, var det en del af handelsaftalen, at der skulle etableres en ny adgangsvej til grunden direkte fra motorvejen.
I et høringssvar anbefalede vi en vejføring, der foruden at tage hensyn til områdets dyreliv og landskabskvalitet også inddrog støjforhold.
Efter et langvarigt forløb traf det afgående byråd kort før nytår endelig beslutning om vejføringen. Desværre blev det ikke vores forslag, der vandt.

For at imødekomme transportvirksomhedens krav til infrastruktur, blev det nødvendigt med et tillæg til den eksisterende kommuneplan. I dette tillæg skrev kommunen, at man ville "sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling i hele Lund-området" og derfor udlægge "en korridor, hvor der kan etableres en ny vejforbindelse direkte fra Vega til tilslutningsanlæg 56B, motorvej E45, ved Hatting." Plantillægget fik betegnelsen "2017-33 Erhverv, Mossvej, Horsens Vest".

Flere vejføringer har været på tale, herunder en der gik tæt ved og hovedsageligt parallelt med E45. Den anbefalede vi i DN Horsens i det høringssvar, som gengives her. Vi mente nemlig, at hvis vejføringen blev som oprindeligt angivet i plantillægget, ville det medføre en kraftig forringelse af landskabs- og naturværdierne i et stort område. Vi pegede også på behovet for en fuld konsekvensvurdering efter Habitatsbekendtgørelsen, idet der i nærheden er et Natura 2000-område og flere sårbare arter.

Tillægget blev senere delt op i to, det ene med betegnelsen 2017-34 Teknisk Anlæg, Horsens Vest omhandlende vejføringen til E45, det andet 2017-35 Erhverv, Mossvej, Horsens Vest omhandlende grundstykket, DSV ønsker at bygge nyt på. Dertil kom en ny Lokalplan 367, som fastlægger vilkårene for byggeriet. Vi indsendte høringssvar til de to sidstnævnte planer. For 2017-34 overførtes tidligere høringssvar fra 2017-33.*

Det blev til et længere forløb igennem 2021, hvorunder kommunen gennemførte en nøjere konsekvensvurdering, også for at kunne svare på Miljøstyrelsens forespørgsler hertil. Høringsfristen blev flere gange forlænget, men til sidst var planen klar til, at Byrådet på et ekstraordinært byrådsmøde den 27. december kunne træffe beslutning om placeringen af vejføringskorridoren via en bro over Kørup Enge i Bygholm Ådal.

Det var ikke det resultat, vi havde ønsket os. Borgmester Peter Sørensen (S) skrev efterfølgende på sin Facebook-profil, at "Den linjeføring, der er valgt for vejen, er den, der har den mindst negative påvirkning på natur og landskab."

Vores forslag ville have medført, at man kunne bevare et stort område med store landskabelige og naturmæssige værdier i tilknytning til det nuværende Natura 2000-område.*

 Se også Vejplan ved Kørup Enge indklaget

 

*) 16.1.22: Teksten opdateret med afsnittet om opsplitningen af det oprindelige plantillæg. Sidste afsnit er redaktionelt ændret.

Kørup Enge, hvor vejen er planlagt